Korona on ollut myrkkyä tapahtuma-alalle. Maaliskuussa 2020 kaikki tapahtumat peruttiin ja maiden rajat alkoivat sulkeutua. Monet muusikot ja muu kiertuehenkilökunta joutuikin tilanteeseen, jossa omaa toimeentuloa piti miettiä tarkkaan. Tilanne ei sittemmin ole parantunut, vaan koronan toista aaltoa eletään syksyllä ympäri maailmaa. Maiden rajat ovat tiukasti kiinni muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. On siis mahdotonta, että artistit ja yhtyeet pääsisivät kiertämään maailmaa ja hankkimaan elantonsa.
Tilanne on huono myös Suomessa. Useat tapahtuma-alalla työskentelevät ovat ilmaisseet huolensa tapahtumarajoituksia koskien. Kun koronatapausten määrä kasvaa, voidaan rajoitusten jälleen odottaa tiukentuvan. Tämä tarkoittaa sitä, että ne pienetkin keikat, joita yhtyeet ovat Suomen rajojen sisällä sopineet, täytyy ehkä peruuttaa. Monikaan yhtye ei kestä tällaista enää pitkään, sillä tuloja ei ole. Yhtyeet eivät myöskään saa tukea, kuten esimerkiksi yritykset voivat saada. Korona on siis iskenyt ehkä kaikkein eniten juuri musiikkialaan.
Jotkut yhtyeet ja artistit ovat ottaneet kaiken irti kesän aikaan heltyneistä rajoituksista. Suomessa pidettiin jopa muutamia pieniä festivaaleja ja klubikeikkoja. Yleisö sai kuitenkin kritiikkiä osakseen, sillä turvavälejä ei noudatettu. Suurin osa kävijöistä ei myöskään pitänyt maskia, joten koronan leviämistä musiikkikeikoilla ei voitu estää. Sen sijaan ihmiset nauttivat olostaan, ottivat kuvia ja olivat kuin mitään outoa ei olisi tapahtunutkaan. Toisten kädessä heiluivat oikeat kamerat ja joidenkin käytetty iPhone riitti kuvausvälineeksi. Turvallisuus kuitenkin unohdettiin huomioida.
Koronan seuraukset
Koronan seuraukset ovat jo tähän mennessä olleet lähes tuhoisat, kun puhutaan elävän musiikin alasta. Elävän musiikin tapahtumien etujärjestö on laskenut, että alan menetykset ovat noin 90 miljoonan euron luokkaa. Alan julkinen tuki on noin 2 % luokkaa, mikä on yksi pienimmistä julkisista tuista. Elävän musiikin työmahdollisuudet ovat siis käytännössä kaikonneet ja yritykset ovat ajautuneet joko konkurssiin tai konkurssivaaraan.
Jos tilanne ei tasoitu pian tai jos hallitus ei helly rajoitusten suhteen, on elävän musiikin hankala nousta siitä kuopasta, missä se tällä hetkellä on. Isot yhtyeet ja artistit pärjäävät kyllä, mutta varsinkin keikkapaikkojen, kiertuehenkilökunnan ja tuntemattomampien muusikkojen kohdalla tilanne on täysin toinen.